1. Kho hàng làm thủ tục hải quan hàng Air tại sân bay quốc tế Nội Bài
Khi xuất nhập khẩu hàng air tại sân bay quốc tế Nội Bài, hàng hóa sẽ được chuyển qua các kho chính như: Kho NCTS, kho ACS, kho ALS.
Vị trí các kho này khá gần nhau, cùng nằm trên trục đường Võ Nguyên Giáp (thuộc xã Phú Minh, huyện Sóc Sơn, Hà Nội), cách nhà ga sân bay chỉ chưa đến 1 km.
Với hàng hóa xuất nhập khẩu qua các kho trên, chủ hàng hay công ty dịch vụ khai thuê hải quan đều mở tờ khai tại Chi cục hải quan cửa khẩu Sân bay quốc tế Nội Bài. Lối vào chi cục nằm ngay đối diện kho ALS, và chỉ cách kho NCTS vài chục mét.
2.Quy trình thực hiện thủ tục hải quan hàng nhập tại sân bay quốc tế Nội Bài
Xác định loại hình tờ khai hải quan
+ Loại hình nhập khẩu quà biếu tặng, hàng phi mậu dịch: H11
+ Loại hình nhập khẩu gia công: E21
+ Loại hình nhập khẩu sản xuất xuất khẩu: E31
+ Loại hình xuất nhập khẩu tại chỗ
+ Loại hình tạm nhập tái xuất + Loại hình tạm xuất tái nhập: G61 – G51, G13 – G23, ..
+ Loại hình quá cảnh ……
3. Mở tờ khai hải quan và thông quan tờ khai
Doanh nghiệp tiến hành mở tờ khai hải quan, lấy phản hồi phân luồng:
+ Luồng xanh (DN nộp thuế, lệ phí để thông quan tờ khai)
+ Luồng vàng (DN chuẩn bị hồ sơ giấy tờ để nộp HQ bao gồm: Invoice, Packing list, Bill of lading, Hoá đơn cước (Nếu có), C/O (Nếu có), Giấy phép kiểm tra chuyên ngành (Nếu có). (DN nộp thuế, lệ phí để thông quan tờ khai)
+ Luồng đỏ (DN chuẩn bị hồ sơ giấy tờ để nộp HQ, HQ kiểm tra thực tế hàng hoá). (DN nộp thuế, lệ phí để thông quan tờ khai)
4. Thủ tục nhận hàng tại kho hàng sân bay quốc tế Nội Bài
Sau khi tờ khai hải quan của hàng hóa được thông quan từ hải quan, sẽ tiến hành in danh sách hàng hóa đủ điều kiện qua khu vực hải quan giám sát, đóng dấu giám sát hải quan từ hải quan và làm thủ tục nhận hàng.
Khi nhận hàng, bạn cần phải kiểm tra hàng hóa chính xác của mình hay chưa, đã đúng đủ hay chưa, có bị méo móp hay hư hỏng gì không để tiến hành lập biên bản bất thường hoặc xử lý kịp thời nếu có vấn đề phát sinh.
Liên hệ vận tải để phối hợp kế hoạch xe.
Tiến hành vận chuyển hàng về kho khách hàng để hoàn thành thủ tục nhận hàng tại sân bay Nội Bài.
Theo quy định tại khoản 2 Điều 25 Nghị định số 08/2015/NĐ-CP ngày 21/01/2015 của Chính phủ, có 8 trường hợp khai hải quan trên tờ khai hải quan giấy như sau:
1. Hàng hóa xuất khẩu, nhập khẩu của cư dân biên giới.
2. Hàng hóa xuất khẩu, nhập khẩu vượt định mức miễn thuế của người xuất cảnh, nhập cảnh.
3. Hàng cứu trợ khẩn cấp, hàng viện trợ nhân đạo.
4. Hàng quà biếu, quà tặng, tài sản di chuyển của cá nhân.
5. Hàng hóa là phương tiện chứa hàng hóa quay vòng theo phương thức tạm nhập – tái xuất, tạm xuất – tái nhập quy định tại Điểm a, Điểm b Khoản 1 Điều 49 Nghị định này.
6. Hàng hóa tạm nhập tái xuất, tạm xuất tái nhập để phục vụ công việc trong thời hạn nhất định trong trường hợp mang theo khách xuất cảnh, nhập cảnh.
7. Trường hợp hệ thống xử lý dữ liệu điện tử hải quan, hệ thống khai hải quan điện tử không thực hiện được các giao dịch điện tử với nhau mà nguyên nhân có thể do một hoặc cả hai hệ thống hoặc do nguyên nhân khác.
Trường hợp hệ thống xử lý dữ liệu điện tử hải quan không thực hiện được thủ tục hải quan điện tử, cơ quan hải quan có trách nhiệm thông báo trên trang thông tin điện tử hải quan chậm nhất 01 giờ kể từ thời điểm không thực hiện được các giao dịch điện tử.
Trường hợp hệ thống khai hải quan điện tử của người khai hải quan không thực hiện được thủ tục hải quan điện tử, người khai hải quan có văn bản thông báo cho Chi cục hải quan nơi dự kiến làm thủ tục hải quan, trong đó nêu rõ tên và nguyên nhân sự cố, thời hạn dự kiến khắc phục sự cố và phương thức thực hiện thủ tục khai hải quan trong thời gian hệ thống khai hải quan điện tử của người khai hải quan gặp sự cố theo hướng dẫn của Bộ trưởng Bộ Tài chính.
h) Hàng hóa khác theo quy định của Bộ trưởng Bộ Tài chính.
Để được liên hệ tự vấn về thủ tục hải quan nhanh chóng, chính xác, vui lòng liên hệ Finlogistics để được hỗ trợ chi tiết.
Công ty cổ phần kinh doanh quốc tế Fingroup
VP Hà Nội: Tầng 21, tháp A, toà nhà Sông Đà, 18 Phạm Hùng, Mỹ Đình 1, Nam Từ Liêm, Hà Nội
VP Hồ Chí Minh: Tầng M, toà G8 Golden, 113-115 Ung Văn Khiêm, Phường 25, Quận Bình Thạnh, TP Hồ Chí Minh
The import and export industry are growing daily, helping promote goods circulation and expand markets for Vietnamese businesses. Increasing imports and exports helps increase revenue sources and develop the economy. Exports bring abundant income, helping to improve import activities, serving production, and domestic consumption.
Export process
Step 1: Apply for a license to export goods
When there is a need to export goods to foreign countries, enterprises need to apply for an export license. Some items, such as rice, books, newspapers, pearls, gems, and collectibles, are entitled to export as long as they conform to the business registration contents of the enterprise.
Export process
Step 2: Packing export goods
Exported goods are usually packed in bags, bales, and containers marked with codes, letters, or pictures outside the packages to show the necessary information to deliver, load and preserve goods better.
Enterprises need to buy cargo insurance for exported goods. Because when the shipment is in transit, it will be difficult to predict if there is a problem or trouble. It has a significant impact on the cost and economy of the business. Cargo insurance helps to minimize possible damage.
Step 3: Order transportation
For export goods, enterprises must hire means of transporting goods. It uses containers to pack goods and ship by sea for large shipments.
Step 4: Do customs procedures
Mandatory regulations when exporting goods are customs procedures, including declaration, presentation of goods, and implementation of customs decisions. After completing the practices, the enterprise delivers the goods to the ship for transportation to foreign countries.
Step 5: Complaints and complaints handling
If the goods are damaged or damaged, the parties will jointly settle them according to the contract.
Import Process
Step 1: Sign the contract
Buyers and owners of goods need to sign a contract to agree on terms when purchasing and transporting goods to ensure rationality between the two parties.
Step 2: Ship the goods
The liability of each party will be according to the agreed contract. Including scheduling the ship, delivering the goods to the port of departure (the seller’s duty), or carrying out procedures to receive goods at the destination port, loading, unloading, and transporting to the warehouse (the buyer’s task).
Import Process
When importing goods, enterprises need to actively monitor the packing progress, schedule, and shipping information to ensure timely updating of goods, avoiding risks during transportation.
Step 3: Do customs procedures for importing goods
Depending on whether the goods are imported by sea or by air, the enterprise will carry out customs procedures: pay import tax and present documents on the shipment to the control unit. It will hand over the goods to businesses after completing customs procedures.
For imported goods, it is necessary to pay tax according to the state’s regulations; the new business can receive the goods.
It also requires a set of documents for customs documentation. The request must be the original documents, so when shipping the goods, the buyer must ask the seller to send the original documents.
Step 4: Receive the goods and deliver them goods to the warehouse
After completing customs procedures for importing goods, businesses can transport the goods to the warehouse. After unloading, it returns empty containers to the port of entry for goods imported by sea.
Import and export documents required
– Commercial contract
– Commercial invoice
– Commodity detail slip
– Bill of lading
– Customs declaration
Other documents include letters of credit, insurance, certificates of origin, quality, inspection, and quarantine documents.
Some concepts in import and export
CO CQ: CO (Certificate of Origin) is a certificate of origin, and CQ (Certificate of Quality) is a quality certificate.
Incoterms (International Commerce Terms) are rules about parties’ responsibilities in international sales and foreign trade contracts.
UCP (The Uniform Custom and Practice for Documentary Credits) – list of uniform rules for documentary credit operations.
Letter of Credit: this is a commitment used in payment issued by the bank at the importer’s request. Written to promise that the buyer will pay within a certain period if the seller provides enough valid documents.
If the business has yet to gain experience in importing and exporting goods, using the services of a unit specializing in importing and exporting goods will be the most optimal solution. Helping businesses focus their time on commercial production activities. Contact Fin Logistics now:
– High expertise, mastering the import and export process of goods, how to make documents, customs procedures
– Knowledge of products and markets
– The staff is caring, agile, has a high sense of responsibility, professional skills, and good foreign language ability to help carry out import and export activities smoothly.
– Save time, and optimize costs for businesses.
– Import and export services of significant products of the Vietnamese market, such as textiles and garments, telephones, electronic products, components, machinery, equipment and spare parts, wood and aquatic wood products, and seafood.
A product that can reach the customer needs a route from creation to distribution. That route is called the supply chain process. It makes up the bulk of the order fulfillment process.
What is a supply chain?
A supply chain integrates the processes of supply, production, distribution, raw material procurement, order fulfillment, order fulfillment or transportation services, and delivery of goods to customers. It consists of a chain of many components involved directly or indirectly, built to meet the production of products according to customer needs.
Supply chain process
Supply chain management includes planning and managing all sourcing, purchasing, manufacturing, and logistics activities.
Supply chains play an important role in influencing businesses. It directly determines revenue, production activities, and future development direction. Enterprises with good supply chain processes will avoid many operational risks and optimize costs from purchasing raw materials to product prices. Help improve business performance, meet business strategy, and increase market share.
When the supply chain runs smoothly, managing the operations that coordinate the flow of products and services best serves the customer. Enterprises can develop other products and fields but still ensure the development of the system.
Operations in the supply chain
The supply chain includes planning, sourcing, production, and distribution.
Plan
Planning includes the steps involved in planning and organizing activities for the other three processes. We need to pay attention to 3 actions:
Forecast of demand: It is necessary to determine the needs of consumers in the market to organize production accordingly. Limit the display of excess melons and inventories.
Product pricing: The price of the product is an essential factor. It determines a part of the customer’s purchasing decision. Whether or not the product is highly competitive also depends on whether the price suits consumers.
Inventory Management: This helps manage inventory levels and quantities. The primary purpose is to reduce storage costs to a minimum, eliminating excess costs in product costs.
Supply chain process
Looking for a source
When choosing a supplier, businesses need to compare the strengths and weaknesses of different suppliers. From there, as a basis to select the best supplier. In finding the source of goods, paying attention to 2 main activities: purchasing and selling on credit, is necessary.
Manufacture
It is the most critical activity in the entire supply chain. Production includes three main activities:
– Product design: Design the product’s characteristics and properties following the customer’s needs.
– Setting up the production process: calculating the appropriate production time to meet customers’ needs promptly.
– Vehicle management
Distribution
It is the stage of delivering the product to the consumer. Distribution includes:
– Order management: update quantity, time, and location from customer’s order.
– Schedule delivery: delivery according to the time specified in the contract. Ensuring the most convenience, optimizing costs, and meeting customers’ needs.
– Return Process: it transports damaged products to the enterprise’s premises for repair or destruction.
Roles in the supply chain
The supply chain includes manufacturers, wholesalers, retailers, and carriers; all have a particular role.
Producer
Manufacturers make products but generally do not sell directly to consumers. They deal in bulk to wholesalers. The manufacturer offers a relatively low cost for the product, but with the condition that it has to be ordered in large quantities.
Small businesses, when starting, often have to buy from a wholesaler. After you can afford to order in bulk, buy directly from the manufacturer and store the product at the enterprise’s warehouse.
Business
Wholesalers buy products from manufacturers and sell them to retailers at a higher price. They can order large quantities from the manufacturer and sell them in small amounts, suitable for small business units. Most small businesses buy products from wholesalers because order levels are much lower than the manufacturer’s minimum.
Wholesalers usually only sell to small businesses and retailers rather than consumers.
Retailers
The unit that sells products directly to consumers is the retailer. And buying products from retailers will cost much more than now from wholesalers or manufacturers.
Shipping unit
How products are transported between manufacturers, wholesalers, and retailers is very important. Because depending on the order quantity, choose the most optimal and cost-effective shipping method.
To operate the supply chain effectively, the stages of strategic planning must be detailed. Strategic design plays an essential role in the success of the business. Businesses need to consider and choose a strategy to suit customers’ needs while still ensuring the most optimal and cost-effective.
Sea freight accounts for a substantial market share in freight activities. More than 80% of commercial goods are transported by sea. It plays a vital role in the Logistics chain. Especially, Vietnam has a long coastline with many critical maritime routes; sea transportation plays an even more important role in promoting import and export.
Why should you choose sea freight?
Sea freight can carry all kinds of goods, including bulky machinery, and construction materials.
Large carrying capacity. The volume of shipping by ship can be hundreds or even thousands of times more than shipping by air.
Shipping by sea is not restricted like other means of transportation. The problem of collision during transport is also limited, so the level of cargo safety is relatively high.
Low shipping charges. Sea transport is the top priority when transporting goods between countries. Because large volumes of goods can be transported, transportation costs are reduced.
Facilitate economic exchanges between countries around the world.
shipping line
Items shipped by sea
– Production materials: iron, steel, purlin, scrap, chemicals, factory equipment
– Consumer goods such as food, feed, necessities, and agricultural products.
– Construction materials, industrial machinery, and equipment
– All kinds of canned goods, shoes, clothes, toys
– Minerals: coal, ore, sand.
– Goods with unique properties, perishable
– Bulky goods
Sea shipping process
Step 1: Set a train schedule
After reaching an agreement on transportation costs, the shipping line will confirm that the charterer has booked a seat on the ship. Information required to reserve a train schedule includes:
– Information about port of departure, port of destination, and port of transshipment (if any).
– Name of goods, the weight of goods.
– The time the train will start to depart.
– Closing time
– Other requirements such as type of container, number of containers, size, ventilation, temperature
shipping line
Step 2: Close the goods
Supervising and tracking the packaging of goods will be the exporter’s or agent’s responsibility. The information needs to be updated from the exporter, such as photos of empty containers, interests, and the temperature table for frozen products. Then take the goods to the container yard at the port.
Step 3: Confirm documents and records related to the shipment
Checking documents and records of shipments is an important job. Check carefully if the information is correct or not. Just one small mistake, and you will have big trouble with the customs or state agencies.
Step 4: Do export customs procedures
After being transported to the port, enterprises must prepare relevant documents to carry out customs procedures. Some specific items will need to apply for an export license, and fumigation.
If you need to know the customs procedure, businesses can hire a 3rd party to do customs declaration services to save time.
Step 5: Inform the goods to arrive
At least one day before the ship docks, the importer will receive a notice of arrival from the agent or shipping line. Notify the estimated arrival time of the shipment with accompanying information: name of the importer and exporter, container number, seal, ship name, number of trips, warehouse or place of storage waiting for customs clearance, and fees to be paid. …
The importer will proceed to get the delivery order, including documents such as the introduction paper, original bill, and power of attorney. Depending on the type of goods, there are different required permits. The importer needs to register the certificates related to the shipment to facilitate the customs clearance process.
Step 6: Declare import customs
Enterprises can open an electronic customs declaration even if the goods have come at the port. After the goods arrive at the port, customs clearance can be carried out. To conduct customs declaration for imported goods, enterprises need to prepare documents such as:
– Contract
– Commercial invoice
– Packing slips
– Bill of lading
– Certificate of origin of goods
– Import license
For some goods, enterprises must have some required documents and bring the goods to check product quality. After being inspected and granted a certificate of publication of regulation conformity, the new consignment will be cleared for customs clearance.
Step 7: Open customs clearance, liquidate declarations
Goods will be divided into different streams for customs clearance
Green creek: importers only need to pay tax, print barcodes to receive goods, and liquidate declarations.
Golden stream: businesses must pay tax before or after completing the procedures for opening declarations, liquidating, and receiving goods.
Red stream: Enterprises must conduct goods inspection procedures before opening the declaration. Then liquidate the order and receive the goods.
After completing the tax payment and the declaration is cleared, the enterprise submits the barcode and the removed statement to the supervising customs (submit at least two sets). Customs will stamp and return 1 set to the business.
Step 8: Unloading
After completing customs procedures, the goods are transported to the warehouse. Enterprises go to the port’s trade office to pay fees. Then transport the goods to the warehouse of the importer. If it is FCL goods, unloading the goods from the container and returning the empty container to the port is necessary.
With many years of experience and professional staff, Fin Logistics provides the most cost-effective and efficient ocean transportation service. Contact us now for a free consultation.
Inbound and outbound logistics is one of the activities associated with the supply chain in production activities. Inbound logistics takes care of the input of the supply chain; outbound Logistics takes care of the post-production stage to bring products to consumers.
Inbound Logistics
Inbound Logistics is the first stage in the value chain system of Logistics. It is the process of controlling the source of raw materials or semi-finished products from suppliers before they go into production.
Inbound Logistics includes stages such as purchasing raw materials, handling raw materials, transporting, managing inventory, and storing goods to create favorable conditions for the production apparatus to create finished products.
It is the most crucial stage, directly affecting the following steps to create finished products before bringing them to market. Its input source is guaranteed to help businesses increase revenue and ensure the best quality products. If the input logistics are efficient, it will prevent companies from reducing income, wasting input materials, and raising production costs.
Inbound Logistics
Inbound Logistics Operation Process
Step 1: Sourcing
Enterprises identify and evaluate raw materials from suppliers. Negotiate prices and purchase raw materials.
Step 2: When there is an order, it will deliver materials to the production plan
Businesses always want to source materials in the correct quantity, quality, and time for production. It can suspend a factory if the input material does not meet the quantity, quality, and time.
It besides focuses on purchasing and planning to use raw materials. Inbound Logistics is also responsible for tracking inventory and optimizing the transportation process from the beginning to the end of the goods.
Step 3: The supplier will conduct an electronic declaration of shipment information when transporting raw materials.
Then move the goods to the warehouse of the enterprise. They were loading and unloading staff and inventorying goods to ensure they followed the order. Transfer the goods to the production facility to continue performing production activities.
Step 4: Receive and ship orders from customers (if any) due to errors or problems in delivery or repair.
Outbound Logistics
Outbound Logistics
Outbound Logistics is storing, transporting, and distributing goods to the market. This stage should optimize every step, from location and time to logistics costs.
Enterprises often only focus on production and pay little attention to output logistics activities. Compared to input Logistics, Outbound Logistics plays a significant role. Businesses need to choose an appropriate supply or distribution channel that will help reasonably handle inventory.
Distribution channels include companies, agents, stores, retailers, or end consumers.
Outbound logistics operation process
Step 1: Customer places an order
Step 2: Process the order. Enterprises receive the required quantity and check the inventory source to ensure the customer’s order quantity. If there is enough stock, the order will be processed.
Step 3: Send the customer’s order to the business’s warehouse to pick up the goods and carry out packing. The stocked inventory will move to the primary storage, replacing the product purchased by the customer. This process can trigger product additions or orders of raw materials from suppliers to maintain steady inventory levels.
Step 4: Warehouse staff take the goods and pack them goods. Then proceed to load the goods into the transport vehicle.
Step 5: Deliver the goods to the customer. The company system will record the shipment and send detailed information to the customer for tracking.
Step 6: Make an invoice, and collect payment for the order.
Outbound Logistics
Factors that ensure Outbound Logistics take place smoothly
For the Outbound Logistics process to take place smoothly, the stages and steps must not make mistakes.
Choosing the right distribution channel
The correct distribution channel helps businesses optimize costs and shorten the distance between customers. Companies can use a variety of distribution channels to promote products and sell to consumers quickly. Taking advantage of distribution channels will serve customers best.
Storage and inventory management
Businesses must ensure that they have a system for storing and inventorying goods. If the inventory is too much and not sold out, it can easily lead to damaged and obsolete products. Conversely, if the merchandise is not enough, it will not be able to meet customers’ needs, lose the business’s reputation, and quickly lose customers.
With a system to store and control goods, businesses can grasp the market’s needs. From there, companies can start production and order timely responses to customers.
Delivery activities play an essential role in helping businesses save a lot of logistics costs. Enterprises must choose partners and delivery methods suitable for products and customer requirements. Accurate shipping saves costs, the goods are delivered safely, and the goods are to the right place in the allotted time.
Customer service is always a top priority for any industry. Logistics is no exception. Customer service in logistics is a matter of great interest to many people. When the rate of customers reusing logistics services increases, it is a success for enterprises in the field of customer care.
Customer service in logistics
Customer service in logistics is additional service activities provided when customers use the service. Act as a value-added, providing more value than the core service that customers need. It results in maximum customer satisfaction.
Businesses today provide services to customers in addition to using products. Customer service in logistics, handling orders, making documents, doing customs procedures, processing orders, and handling complaints.
Critical factors in customer service
Many factors affect customer service. Businesses can apply factors to increase business efficiency.
Time
It is a precious factor in creating customer satisfaction in logistics and any industry. The shorter the time the customer receives the product, the better the customer will rate it and feel satisfied.
2. Reliability
Customers will feel more secure when using services from a reputable brand. The more reputable the brand, the higher the reliability, and the better the customer service can meet customer needs. Therefore, reliability is one of the critical factors of customer service.
3. Costs
The competitive factor in the market among businesses today is cost. Customers always want cheap, good products suitable for their needs and pocket. If you offer the same or higher quality item at a lower price, you will have the advantage of attracting customers.
4. Flexibility
Flexibility is the ability to be flexible about the service or product provided according to the customer’s needs. Customers always want businesses to be able to solve their problems. Therefore, always customize the product to be able to fit all the needs of customers.
What activities does customer service in logistics include?
Supply Chain Management
The job of supply chain management in customer service is that customers only need to deliver goods, and businesses will help customers design a good supply chain. Includes steps:
– Receive requests from customers
– Planning the packing of goods and shipping
– Delivery and invoice collection
Doing these jobs quickly, accurately, and responsibly helps to create trust between customers and businesses. Create detailed, reliable workflows. Besides, managing customer information closely is necessary to ensure work efficiency.
Warehousing and distribution services
We provide freight forwarding services, checking goods, loading and unloading, loading goods, handling damaged goods, and labeling goods.
Warehousing Service
Developing a cross-docking system hosting service is necessary to create professional, systematic, and organized customer service. It helps to reduce storage costs and improve business efficiency.
Other services
Some services businesses can provide to customers, such as customs clearance, cargo insurance procedures, advice and guidance on the transportation process, andimport and exportof goods.
Customer service benefits
In any industry or business field, customer service brings certain benefits. Businesses with good customer service will have benefits such as:
Customer loyalty
Besides finding new customers, retaining old customers is also a problem that needs to be posed for every business. Customers will return if they feel your service is awesome and valuable.
Increase competitive efficiency
Customers choose and decide to use the company’s products depending on the service and after-sales policy the business provides. Companies with good customer service and many preferential policies will retain customers. It is an effective tool for contesting in the market.
Increase the revenue
Good customer service is an opportunity to get more new clients and keep old customers. Since then, business activities have been expanded, revenue has increased.
From the above, it shows that customer service in Logistics deserves attention. There is no better solution than providing good customer service. Drive the appropriate application and provide outstanding service to satisfy your customers and keep producing to use your product.
TỔNG QUAN THỊ TRƯỜNG XUẤT KHẨU GỖ VÀ SẢN PHẨM GỖ ĐI NHẬT BẢN
Trong 3 tháng đầu năm 2022 tăng 6% so với cùng kỳ năm 2021, trong tháng 5 năm 2022, tiềm năng xuất khẩu gỗ và sản phẩm gỗ, đặc biệt là mặt hàng đồ nội thất bằng gỗ sang thị trường Nhật Bản chiếm tỉ trọng rất lớn.
Nhập khẩu đồ nội thất bằng gỗ của Nhật Bản trong 4 tháng năm 2022 đạt 264,8 nghìn tấn, trị giá 96,4 tỷ Yên (tương đương 756,8 triệu USD), giảm 9,1% về lượng nhưng tăng 7,8% về trị giá so với cùng kỳ năm 2021.
Nhật Bản nhập khẩu đồ nội thất bằng gỗ từ thị trường Việt Nam đạt 67 nghìn tấn, trị giá 23,1 tỷ Yên (tương đương 181,4 triệu USD), giảm 11,6% về lượng và tăng 7,8% về trị giá so với cùng kỳ năm 2021, chiếm 25,3% tổng lượng nhập khẩu, giảm 0,7 điểm phần trăm so với cùng kỳ năm 2021.
KIM NGẠCH XUẤT KHẨU GỖ VÀ SẢN PHẨM GỖ CỦA VIỆT NAM
Nguồn dữ liệu thống kê _ 1Nguồn dữ liệu thống kê _ 2
CHÍNH SÁCH MẶT HÀNG
Chính sách mặt hàng gỗ xuất khẩu
Kiểm tra xem mặt hàng nội thất bằng gỗ này có thuộc danh mục hàng hóa cấm xuất khẩu hay không (Phụ lục I – Nghị định 69/2018/NĐ – CP)
Ngoài ra, còn phải xem các loại gỗ này có thuộc Phụ lục I CITES phân bố tự nhiên tại Việt Nam được liệt kê tại Nhóm IA – Các loài thực vật rừng tại khoản 1, Điều, 4 Nghị định số 06/2019/NĐ-CP ngày 22/01/2019 của Chính Phủ thì không được phép xuất khẩu.
Kiểm tra xem mặt hàng gỗ nội thất này có phải làm kiểm tra hun trùng hay là không
THỦ TỤC XUẤT KHẨU
Thủ tục xuất khẩu đồ gỗ nội thất
Kê khai AFR (quy định khai báo trước, được hiểu là phí khai Manifest điện tử đối với các hàng hóa xuất khẩu sang Nhật Bản) bắt đầu từ tháng 3/2014
Hạn chót để khai AFR chậm nhất trước 24H00 tính từ giờ tàu rời cảng xếp hàng
Kê khai hồ sơ lâm sản:
Nếu mua nguyên liệu từ các nhà máy chế biến gỗ trong nước cần có hóa đơn bán hàng theo quy định của BTC và bảng kê lâm sản có xác nhận của cơ quan kiểm lâm
Nếu mua nguyên liệu gỗ từ nước ngoài cần phải có tờ khai nhập khẩu nguyên liệu đầu vào
HỒ SƠ HẢI QUAN
Hồ sơ hải quan xuất khẩu cần chuẩn bị gồm:
Tờ khai hải quan xuất khẩu
Bản kê lâm sản
Hoá đơn thương mại (Commercial Invoice)
Hoá đơn đầu vào khi mua nguyên liệu gỗ tự nhiên từ các nhà máy, xí nghiệp
Phiếu đóng gói hàng hoá (Packing List)
Vận tải đơn (Bill of Lading)
Hợp đồng mua bán hàng hoá (Sale Contract)
Chứng nhận hun trùng lô hàng
(Các sản phẩm nội thất được làm từ gỗ công nghiệp như MDF hay MFC, thủ tục xuất khẩu được thực hiện tương tự như hàng hoá thông thường).
MÃ HS CODE
Khi làm thủ tục xuất khẩu gỗ, cần chú ý xác định đúng mã HS cho mặt hàng xuất khẩu dựa vào Biểu thuế XNK hiện hành mới nhất năm 2022
Đối với sản phẩm nội thất từ gỗ, mặt hàng này có mã HS thuộc chương 94
940350 – Đồ nội thất bằng gỗ được sử dụng trong phòng ngủ
940360 – Đồ nội thất bằng gỗ khác
940161 – Ghế khác, có khung bằng gỗ, đã nhồi đệm
940169 – Ghế khác, có khung bằng gỗ, loại khác
940190 – Bộ phận ghế ngồi (trừ các loại nhóm thuộc nhóm 94.02)
940390 – Các bộ phận của đồ nội thất khác
940340 – Đồ nội thất bằng gỗ được sử dụng trong nhà bếp
940490 – Khung đệm; các mặt hàng thuộc bộ đồ giường và các loại tương tự
940389 – Đồ nội thất bằng mây, liễu gai và các vật liệu tương tự (như tre, mây)
940330 – Đồ nội thất khác bằng gỗ được sử dụng trong văn phòng
940151 – Ghế ngồi bằng tre hoặc bằng song, mây
SHIPPING MARK
Đối với hàng hóa xuất khẩu, cần chú trọng việc dán nhãn shipping mark trên các kiện hàng để việc vận chuyển và làm thủ tục hải quan thuận lợi.
XUẤT XỨ HÀNG HÓA
Khi xuất khẩu, chính phủ Việt Nam không yêu cầu người xuất khẩu làm xuất xứ Made in Vietnam cho hàng xuất khẩu.
Tuy nhiên, với khách hàng ở các nước ký hiệp định thương mại tự do với Việt Nam (FTA) thì có thể sẽ yêu cầu làm chứng nhận xuất xứ theo Form trong Hiệp định Thương mại tự do tương ứng để người mua được hưởng thuế nhập khẩu ưu đãi đặc biệt theo hiệp định.
Đối với hàng hóa xuất đi Nhật Bản có các C/O thông dụng như AJ (ASEAN – Japan), VJ (Việt Nam – Japan) hay CPTPP (Hiệp định Đối tác toàn diện và tiến bộ xuyên Thái Bình Dương).
THỦ TỤC XIN C/O
Trường hợp người đề nghị cấp C/O lần đầu chưa có hồ sơ thương nhân thì phải đăng ký hồ sơ thương nhân gồm:
Đăng ký mẫu chữ ký của người đại diện theo pháp luật hoặc người được ủy quyền ký đơn đề nghị cấp C/O và con dấu của thương nhân
Giấy chứng nhận đăng ký doanh nghiệp (bản sao có dấu sao y)
Danh mục các cơ sở sản xuất ra HH đề nghị cấp C /O của thương nhân (nếu có)
THỦ TỤC XIN C/O FORM AJ
Hồ sơ gồm:
Đơn đề nghị cấp C/O form AJ đã được khai hoàn chỉnh và hợp lệ (theo mẫu số 3)
Mẫu C/O form AJ đã được khai hoàn chỉnh
Bản sao TKHQ đã hoàn thành TTHQ trừ các trường hợp xuất khẩu không phải khai TKHQ
Bản sao hóa đơn thương mại
Bản sao vận tải đơn hoặc chứng từ vận tải tương đương
Bản tính hàm lượng giá trị khu vực
Kê khai chi tiết mã HS nguyên liệu đầu vào và sp đầu ra
NVL có NK đính kèm bản sao TKHQ nhập khẩu NVL hoặc hợp đồng, hóa đơn VAT đối với NVL mua trong nước
Giấy phép XK và các chứng từ khác (nếu có)
TIÊU CHÍ XUẤT XỨ HÀNG HÓA
Hàng hóa có xuất xứ thuần túy “WO”: Hàng hóa được sản xuất toàn bộ tại một lãnh thổ không sử dụng nguyên liệu đầu vào không xuất xứ
Hàng hóa có xuất xứ không thuần túy “NOW”: Được coi là đã trải qua công đoạn gia công hoặc chế biến đầy đủ khi đáp ứng quy tắc cụ thể mặt hàng. Quốc gia nào tạo nên “sự biến đổi cơ bản” của hàng hóa so với nguyên liệu đầu vào không xuất xứ, chính là quốc gia xuất xứ của hàng hóa.
Quy tắc cụ thể mặt hàng “PSR”: Áp dụng cho các HH cụ thể nằm trong danh mục riêng quy định tại Phụ lục II của Thông tư 22/2016/TT-BCT
Tiêu chí RVC hoặc LVC
Tiêu chí CTC: CC, CTH, CTSH
PE – sản xuất hoàn từ nguyên liệu có xuất xứ
Quy tắc chung:
Tiêu chí RVC hoặc LVC
CTH
Tiêu chí tỷ lệ phần trăm giá trị: RVC >= 40%
Công thức 1Công thức 2
FORM AJ VÀ VJ
Cấu trúc form AJ và HJ
Khi ký HĐMB cần phải ràng buộc bên NSX làm bảng kê hàng hóa xuất khẩu để xin được cấp C/O đối với doanh nghiệp thương mại
Đối với doanh nghiệp sản xuất hàng hóa cần kê khai bảng kê chi tiết nguyên vật liệu dựa theo Thông tư số 05
Mua NVL nguồn gốc Việt Nam: Xuất trình hóa đơn VAT hoặc kê khai mẫu X (Phụ lục mẫu 10)
CÁC CẢNG BIỂN CHÍNH NHẬT BẢN
Cảng TOKYO: 7 đến 9 ngày
Cảng KOBE: 7 đến 9 ngày
Cảng NAGOYA: 9 đến 10 ngày
Cảng OSAKA: 9 đến 10 ngày
Cảng YOKOHAMA: 7 đến 9 ngày
Cảng SHIMIZU: 15 ngày
Cảng HAKATA: 15 ngày
ĐÓNG GÓI
Hàng nội thất bằng gỗ cần phải được đóng gói thật kỹ khi vận chuyển để tranh trường hợp hàng hóa bị trầy xước, rạn nứt hoặc va chạm với nhau.
Cần bọc gỗ bằng màng nilon dày hoặc màng bọc chuyên dụng dành cho đồ nội thất gỗ hoặc có thể bọc bằng vải dày.
Cố định hàng hóa bằng dây quấn để tránh trường hợp xô đổ, va chạm lẫn nhau trong quá trình vận chuyển. Hoặc một số mặt hàng có thể tháo rời được thì nên tháo rời từng sản phẩm, bộ phận và bọc màng cẩn thận, sau đó nên lót thêm các lớp giấy carton để cố định hàng hóa.
Trên đây là thủ tục và quy trình xuất khẩu hàng nội thất gỗ đi Nhật Bản. Nếu bạn đang quan tâm và cần tư vấn thêm bất kỳ thông tin gì vui lòng liên hệ Fin Logistics theo:
Việc kiểm hóa của hải quan có nhiều hướng khác nhau. Dưới đây là một số nội dung cơ bản sẽ được kiểm tra và thường hay xảy ra lỗi sai dẫn tới bị phạt của doanh nghiệp. Hãy cùng Fin Logistics tìm hiểu chi tiết về kiểm hoá hàng xuất Trung Quốc trong bài viết dưới đây.
Kiểm hoá hàng xuất của hải quan Trung Quốc gồm những nội dung gì
Kiểm tra tên khai báo của sản phẩm
Có rất nhiều trường hợp sai sót xảy ra với tên sản phẩm khi lựa chọn sử dụng tên tiếng Anh, tên khoa học hay tên thông dụng của sản phẩm. Hoặc có sự sai lệch khi dịch tên sản phẩm tiếng Trung sang tiếng Anh.
Kiểm tra các thông số kỹ thuật của sản phẩm
Lỗi hay xảy ra khi trên bao bì của NCC in các thông số kỹ thuật không đúng với thực tế. Những sản phẩm có nhiều thông số kích thước, cần khai kích thước nhỏ nhất và lớn nhất. Hoặc do sản phẩm kích thước không đồng đều giữa các bộ phận/các phần, cần khai báo cả phần lớn nhất và nhỏ nhất…
Kiểm tra số lượng sản phẩm
Kiểm tra tổng số lượng. Lỗi hay mắc nhất là khai báo ít hơn so với thực tế. Đặc biệt là hàng hoàn thuế.
Kiểm tra trọng lượng sản phẩm
Lỗi hay xảy ra nhất là net weight và gross weight của hàng chêch lệch so với trọng lượng thực tế từ 3% -5%. Nguyên nhân có thể do trên mỗi thùng hàng đặt in theo yêu cầu của khách hàng có nhãn ghi net và gross. Nhưng hoàn toàn không khớp với khối lượng trên tờ khai hải quan.
Kiểm tra số lượng kiện hàng
Lỗi hay mắc phải là không khai báo kiện hàng mẫu, hàng được tặng thường vào tổng số kiện hàng.
Kiểm tra shipping mark
Một số hàng có dán shipping mark, một số lại không. Một số shipping mark thể hiện thông tin hàng hóa, logo… Nếu có thì đều phải thể hiện trên tờ khai hải quan.
Kiểm tra vấn đề vi phạm quyền sở hữu trí tuệ
Điều này thì ai cũng hiểu. Vậy nên cần chú ý xem hàng nào có nhãn hiệu, hàng nào không. Đồng thời phân biệt giữa nhãn hiệu nổi tiếng, nhãn hiệu nhái, hàng hóa được bảo hộ, LOGO, tag…
Một số nhà xưởng sẽ thể hiện thông tin nguồn gốc hàng hoặc thông tin quảng cáo trên bao bì sản phẩm. Đặc biệt là khi giao dịch ba bên.
Kiểm tra việc phân loại
Kiểm tra độ chính xác của mã HS, lỗi này thường xuyên xảy ra khi phân loại sản phẩm đa chức năng. Ví dụ máy tính bảng có chức năng nghe gọi thì họ sẽ xếp vào loại điện thoại di động thay vì máy tính bảng.
Kiểm tra giá cả
Với mỗi mã HS ứng với từng loại hàng xuất nhập khẩu, cơ quan hải quan đều có mức giá trên hệ thống. Nhìn chung có hai mức:
+ Một là mức giá của cảng xuất
+ Hai là mức giới hạn giá của quốc gia
Đối với hàng nhập khẩu thì việc xem xét giá đặc biệt nghiêm ngặt còn hàng xuất khẩu thì có nới lỏng hơn.
Lấy mẫu và kiểm tra
Việc này tương đối hiếm, thường áp dụng với các sản phẩm hóa học cần được xét nghiệm trong phòng thí nghiệm. Chứ không thể đánh giá bằng mắt thường.
Trên đây là những thông tin hữu ích liên quan đến những hạng mục mà kiểm hoá hàng xuất của hải quan Trung Quốc. Hy vọng sẽ giúp bạn và doanh nghiệp hiểu rõ quy trình và thông quan hàng hoá nhanh, gọn. Đồng thời, tối ưu hoạt động xuất nhập khẩu hàng hoá.
Xuất nhập khẩu hàng hóa đang được phát triển mạnh mẽ hiện nay. Khái niệm CO hay CO Form D không còn xa lạ trong ngành xuất nhập khẩu. Tuy nhiên vẫn nhiều người chưa hiểu rõ CO Form D là gì? Quy định khi xin cấp giấy chứng nhận xuất xứ như thế nào? Đọc bài viết sau để được giải đáp thắc mắc.
CO Form D là gì?
CO Form D là gì?
Trước tiên, ta phải hiểu CO là gì? CO viết tắt của từ Certificate of Origin – đây là giấy chứng nhận xuất xứ, nguồn gốc của hàng hóa. CO Form D là giấy chứng nhận xuất xứ hàng hóa được áp dụng cho các loại hàng xuất khẩu sang các nước thành viên ASEAN. Thuộc diện hưởng ưu đãi thuế quan theo hiệp định CEPT nên hàng hóa khi có giấy CO Form D sẽ được hưởng ưu đãi thuế nhập khẩu. Phần lớn các mặt hàng sẽ được miễn thuế nhập khẩu.
Đây như là một phương án thúc đẩy và phát triển giao thương ASEAN. Hàng hóa xuất khẩu sang các nước thành viên ASEAN thì bên nhập khẩu luôn yêu cầu giấy CO Form D kèm theo.
Điều kiện để được cấp chứng nhận xuất xứ
Hàng hóa khi đáp ứng đầy đủ các điều kiện quy định tại hiệp định CEPT sẽ được cấp giấy chứng nhận CO Form D.
Thành phần của hàng hóa có chứa ít nhất 40% hàm lượng có xuất xứ từ bất kỳ các nước thành viên ASEAN.
Hàng hóa được vận chuyển từ các nước thành viên ASEAN đến các nước thành viên ASEAN khác.
Hàng hóa có thể được vận chuyển qua một vài nước trung gian không thuộc ASEAN. Tuy nhiên, tuyệt đối không được mua bán hay tiêu thụ tại các quốc gia đó. Không có bất kỳ tác động gì đến hàng hóa tại quốc gia đó, nếu vi phạm sẽ không được cấp giấy chứng nhận.
Các giấy tờ cần thiết để xin cấp giấy CO Form D
Doanh nghiệp cần có đơn xin giấy chứng nhận xuất xứ mẫu D do bộ Thương mại cấp. Bên cạnh đó cần một số giấy tờ như:
Giấy chứng nhận xuất xứ hàng hóa do công ty giám định hàng hóa xuất nhập khẩu thực hiện.
Tờ khai hải quan
Hóa đơn thương mại, phiếu đóng gói
Các giấy tờ khác như giấy phép xuất khẩu, công văn cam kết, hợp đồng mua bán, mẫu nguyên vật liệu sản xuất hoặc các chứng từ khác để chứng minh xuất xứ của sản phẩm. Một số hàng hóa có đặc thù riêng như thủy sản, nông sản… có thể xác định xuất xứ tại Việt Nam. Doanh nghiệp làm cam kết về xuất xứ hàng hóa, xác định này cũng thay cho giấy chứng nhận kiểm tra xuất xứ hàng hóa. Bên cạnh đó, doanh nghiệp cần khai báo online trên hệ thống cấp CO của Bộ công thương. Sau khi được duyệt và cấp mã số CO cho doanh nghiệp thì in mã số đó lên trên Co Form D.
CO Form D là gì?
Nội dung của CO Form D
Một bộ CO Form D thường có 3 tờ. Trong trường hợp hồ sơ đầy đủ và chính xác thì doanh nghiệp sẽ được cấp CO ngay. Nếu không hợp lệ, doanh nghiệp cần bổ sung giấy tờ và làm đơn xin cấp lại CO thì mới được tiến hành giải quyết.
Nội dung bao gồm:
Mục 1: Thông tin của công ty xuất khẩu: Yêu cầu điền đầy đủ thông tin như tên, địa chỉ, số điện thoại, emal…
Mục 2: Thông tin của công ty nhập khẩu
Mục 3: Thông tin ngày tàu khởi hành, tên cảng xuất khẩu và cảng nhập khẩu. Tên, số hiệu của phương thức vận chuyển.
Mục 4: Đối tượng được hưởng ưu đãi (nếu có).
Mục 5: Có thể để trống mục này.
Mục 6: Số và ký hiệu trên kiện hàng hóa.
Mục 7: Thông tin mô tả hàng hóa bao gồm tên hàng, số đơn hàng, loại kiện hàng…
Mục 8: Thông tin tiêu chuẩn xuất xứ của hàng hóa.
Mục 9: Trọng lượng hàng hóa và giá trị FOB.
Mục 10: Số và ngày của hóa đơn bán hàng.
Mục 11,12: Xác nhận chữ ký và đóng dấu của công ty xuất khẩu và nhập khẩu.
Mục 13: Loại CO.
Fin Logistics với nhiều năm kinh nghiệm trong dịch vụ xin cấp CO các loại, chúng tôi sẵn sàng hỗ trợ các doanh nghiệp xin cấp CO Form D và các loại CO hiện hành khác. Ngoài ra, chúng tôi cung cấp dịch vụ nhập khẩu chính ngạch, làm thủ tục hải quan,vận chuyển quốc tế… Liên hệ ngay để được tư vấn miễn phí.